ISO 9001:2015 sisteminde Kalite Hedeflerini belirlemek temel bir gereksinimdir. Kalite hedefleri, kalite politikasına ulaşılmaya çalışılan yolda sizi aydınlatıcı belirleyici noktalar olacaktır. Ayrıca bir kurumda ortak hedef oluşturmak ve bu hedefler doğrultusunda çalışmak sürekli iyileştirme konusunda tüm kurum çalışanlarını bir arada tutar.
Son yıllarda sadece kendi standardına sahip bile olan “Müşteri Memnuniyeti” konusu kalite politika ve hedeflerini oluşturmada ağırlık verilen en önemli konudur.
Örneğin bir catering firması iseniz, Kalite politikanız tüm müşterilerinizin tam saatinde yemeğini yemesi ve tüm yemeklerin eksiksiz ve güvenli olmasına ihtiyaç duyduğunu tespit ettiyeseniz, Kalite hedeflerinizi nasıl belirleyeceksiniz
1. Teslimat Saatlerinin İyileştirilmesi
2. Tüm gönderilerin lezzetinden ve hijyeninden emin olmak
Örnek vermek gerekirse, birinci hedef için, bir yıl sonra teslimat ile ilgili memnuniyeti %85 den %90 a yükseltmek veya geç teslimatları %2 den %1 e düşürmek gibi düşünülebilir. Hedeflere ulaşmak için tüm organizasyondaki her birime bildirimler yapılacak ve bu hedeflerle ilgiili strateji geliştirmeleri ve plan yapmaları sağlanacaktır. Hedef kartları yaratmak ve hedef oranlarının takibini düzenli bir şekilde yapmak bu hedeflere daha çabuk ulaşılması için gerekli motivasyonu sağlayacaktır.
Kalite Hedefleri Size Nasıl Katkı Sağlar?
Hedefler belirlenirken dikkat edilmesi gereken en önemli konu hedeflerin nasıl etkili olacağının sağlanmasının düşünülmesi gerekliliğidir. Eğer hedefler SMART yani ( Spesifik, Ölçülebilir, Ulaşılabilir, Gerçekçi ve Zaman Odaklı) olursa hem anlaşılması daha kolay hem de kontrolü daha analitik olacaktır.
Hedefler üst yönetim ile birlikte kalite departmanı tarafından bu özelliklere dikkat edilerek oluşturulmalıdır. Üst yönetimin onayı oldukça önemli olmakla birlikte kalite yönetimi de hedeflerin ölçülebilir ve gerçekçi bir şekilde oluşturuluyor olmasından emin olmalıdır. İmkansız hedeflere yönelmek ara kontrollerde kalite yönetim sistemini başarısız adledebilir ki bu en kritik noktalardan biridir. Uzun vade de başarılı olacağınız bir hedef için de daha kısa zamanda başrma hedefi koymanı yine iyi bir planlama yapamamış olmanızdan dolayı uygunsuzluk yaratabilir.
Yazımın başından beri aslında kalite hedeflerinin ne olduğundan, nasıl belirlenmesi gerektiğinden ve taşıması gereken özelliklerden bahsettim, yazımı bitirmeden bir de uygulamada nasıl hareket edeceğimizden bahsetmek olacak.
Yapılan en büyük eksikliklerden biri Kalite Hedeflerini oluşturmak ve diğer birimlere bu hedefleri yeterince anlatamamak ve bu hedeflere nasıl ulaşacağımız ile ilgili yapmış olduğumuz planlara dahil edememektir. Bu hedeflere ulaşılması için gerekli motivasyonu sağlamak ve kişileri kalite çalışmalarına dahil etmek son derece önemlidir.